Kinderen uit gezinnen in een moeilijke financiële situatie kunnen in aanmerking komen voor een fiets van Leergeld Amersfoort. Maar helaas gaat een fiets weleens kapot. En dat brengt soms hoge reparatiekosten met zich mee. Leergeld Amersfoort heeft hiervoor een speciale regeling met PrO De Baander.
Hoe werkt dat dan?
Als een fiets van Leergeld stuk gaat, dan kan de ouder of verzorger contact opnemen met onze coördinator. Zij controleert eerst om wat voor fiets het gaat. Als de fiets tweedehands is en al meer dan twee jaar oud, dan wordt deze eventueel vervangen. De coördinator checkt ook om wat voor soort reparatie het gaat. Soms bellen ouders omdat de bel kapot is, de snelbinder geknapt of de batterij van de lamp op. Van dit soort mankementen wordt verwacht dat deze door het gezin zelf worden opgelost.
Is voor de reparatie een fietsenmaker nodig? Dan ontvangt de ouder of verzorger een reparatiecheque om de fiets te laten opknappen bij PrO De Baander. Na ontvangst van de cheque kunnen ze een afspraak maken met PrO De Baander en voeren de leerlingen van de praktijkschool de reparatie(s) uit. Het gezin hoeft dan alleen eventuele nieuwe materialen te betalen. De bestede uren zijn voor rekening van De Baander.
Leerlingen van PrO De Baander maken de fiets weer in orde!
PrO De Baander – school voor praktijkonderwijs – leidt leerlingen rechtstreeks op voor een baan en bereidt hen voor op zelfstandig functioneren in de maatschappij. Ook stromen er leerlingen door naar vervolgopleidingen zoals het MBO. De school biedt theorie- en praktijkvakken aan, zoals Tuinarbeid, Uiterlijke verzorging, Dierverzorging, Horeca én Fietstechniek. Vanaf leerjaar 3 lopen de leerlingen ook stage en leren zo hoe het werkt ‘in de echte wereld’.
Harm Nap, beter bekend als meester Harm, is sinds twee jaar docent Fietstechniek bij PrO De Baander en tevens aanspreekpunt voor Leergeld. Maar de fietswerkplaats zelf bestaat al meer dan dertig jaar! Toen meester Harm het stokje overnam van meester Jos, was het eerst even zoeken in de overvolle werkplaats. Elk onderdeel van de fiets wordt namelijk bewaard. Van losse spaken en assen tot en met versnellingskabels en trappers. Inmiddels weet meester Harm alles te vinden: “Door fietsen uit elkaar te halen, leren onze leerlingen pas echt hoe een fiets in elkaar zit. Elk onderdeeltje heeft een functie en we bewaren zo veel mogelijk voor hergebruik.” Harm is bezig met een grootscheepse opruimactie, zodat de leerlingen alles eenvoudig kunnen vinden. En weer opruimen natuurlijk!
Bij het uitvoeren van de reparaties hoort ook het plannen en gestructureerd aanpakken van de activiteiten. “Met het repareren van fietsen doorloop je elke keer een heel proces waarvan de leerlingen elke stap moeten leren.” Harm heeft een systeem bedacht met strijkplanken, waarop de losse onderdelen van een te repareren fiets worden uitgestald. Als de les af is, dan worden de losse onderdelen van de fiets in een tas verzameld en aan de fiets gehangen en de strijkplank weer ingeklapt. Zo kan de reparatie tijdens de volgende les worden vervolgd.
Samenwerken is een belangrijk deel van de les. Vaak repareren leerlingen samen een fiets, al kiezen sommigen ervoor om liever alleen te werken. Ook komt het voor dat andere leerlingen tijdens de volgende les een reparatie afmaken. Dat betekent dat altijd duidelijk moet zijn in welk stadium de reparatie zich bevindt en waar de onderdelen zijn.
Omdat de leerlingen fietsen voor klanten repareren, leren ze ook om klantgesprekken te voeren, benodigde werkzaamheden te registreren, kosten in te schatten en reparaties af te rekenen. Harm licht dit toe: “We blijven natuurlijk een school en repareren de fietsen tijdens de lesuren. Dat betekent dat het iets langer duurt voordat een fiets is gerepareerd. Daarin zijn we heel duidelijk. Maar daar tegenover staat dat onze prijzen een stuk lager liggen. En onze klanten mogen ook zelf nieuwe onderdelen meenemen om de prijs nog verder te drukken. Dat adviseer ik soms ook.”
Voor de registratie van de reparaties heeft Harm een labelsysteem met kleuren opgezet. Hierdoor is per fiets zichtbaar wat de status is. ’s Ochtends worden de fietsen vanuit de werkplaats naar buiten gebracht en per kleur gesorteerd. In de werkplaats zijn dan vijf plekken beschikbaar waar fietsen voor de reparaties kunnen worden opgehangen. Aan het eind van de dag worden alle rijwielen weer veilig binnen gestald. Tijdens de lessen gaan de leerlingen met de fietsen aan de slag om deze vakkundig op te knappen. Het einddoel van meester Harm? “Dat de leerlingen en de klant aan het eind van de dag tevreden zijn.” En de meester zelf ook natuurlijk!
Win-win!
De afspraak tussen Leergeld Amersfoort en PrO De Baander is een typisch voorbeeld van een win-winsituatie. Het repareren van fietsen is de ideale manier om de leerlingen van PrO De Baander op te leiden in de fietstechniek. Daar helpen we als Leergeld graag aan mee. En voor Leergeld is dit een mooie manier om fietsen te laten repareren zonder een groot beroep te doen op de portemonnee van het gezin. Goede deal dus!
Corona
De hierboven beschreven werkwijze stamt uit het pre-coronatijdperk. Helaas worden bij PrO De Baander momenteel geen klanten van buiten de school toegelaten om besmettingsgevaar te voorkomen. Hopelijk kunnen we snel weer bij meester Harm en zijn leerlingen terecht met onze fietsen.
Lees ook:
De Leergeld fiets – deel 1: hoe werkt het?
De Leergeld fiets – deel 2: kinderen van zes t/m twaalf jaar
De Leergeld fiets – deel 3: kinderen van 12 tot 18 jaar