waardering_leergeld.JPGStichting Leergeld Amersfoort bestaat in 2016 tien jaar en helpt elk jaar meer kinderen uit gezinnen die het financieel lastig hebben. Vorig jaar ruim 1.200 kinderen uit ruim 600 gezinnen. Een goed moment om feedback van onze cliënten te vragen. Hoe goed doen we het? Zijn er punten die we anders of beter kunnen organiseren? We hebben onze cliënten daarom benaderd voor een online onderzoek. Hieraan werkten 138 gezinnen mee, een respons van 24%.

 

Cliënten zijn zeer tevreden over hoe Leergeld Amersfoort dingen regelt. Bijna tweederde geeft ons een 9+, de gemiddelde score is 8,7. Circa de helft van de ouders ziet ‘zeker’ een positief effect bij hun kind(eren) door de ondersteuning van Leergeld. Hun kind is vrolijker, gaat met meer plezier naar school, heeft meer zelfvertrouwen en heeft meer contact met andere kinderen.

 

Als aandachtspunt pikten we op dat niet alle gezinnen exact weten waarvoor ze bij ons terecht kunnen. Recent toegevoegde mogelijkheden als een fiets en laptop blijken bij een deel van onze cliënten nog onbekend, daar gaan we aandacht aan geven. Ook viel op dat steeds meer gezinnen via minimacoaches bij Leergeld terecht komen. We gaan de banden met deze verwijzers verder versterken.

 

Per saldo is het algemene beeld dat cliënten afgeven erg positief. Dit blijkt ook uit de toelichtingen die men ons gaf. Enkele voorbeelden:

 

“Jullie helpen mijn dochter om zich op een gezonde manier te ontwikkelen, heel veel dank!”

 

“Hij kan nu fietsen naar school en wordt niet meer met de nek aangekeken omdat de ouderbijdrage niet betaald was. Dank daarvoor!”

 

“Door hun geweldige hulp kunnen mijn kinderen gewoon meedoen met alles, net als alle andere kinderen uit de klas. En dat betekent heel veel voor mijn kinderen en voor mij.”

 

Al met al zijn wij trots op deze uitkomsten. Het geeft ons (bestuur en de intermediaires die gezinnen thuis bezoeken) extra energie om de kinderen uit deze doelgroep ook de komende jaren weer te ondersteunen.